Wednesday 14 September 2011

Model Pengajaran - Kes


Definisi Kes


Menurut Judith H. Shulman dan Joel A. Colbert, kes adalah peristiwa atau rentetan peristiwa yang dramatik, "candid" dan menarik tentang pengajaran pembelajaran. Ia boleh ditulis oleh guru atau penyelidik dan menggambarkan sesuatu masalah yang sengaja dibentuk untuk mencetuskan perbincangan. Kes bukan sahaja cerita biasa malah fungsinya lebih luas daripada itu. Ia boleh menjadi wacana untuk meluaskan pengetahuan.

Jenis-jenis Kes Pengajaran
Lee S. Shulman mengenalpasti 3 jenis kes pengajaran:
  1. Prototype - Menghuraikan tentang prinsip-prinsip teori
  2. Precedents - Sebagai panduan atau rujukan
  3. Parables - Menghuraikan tentang norma-norma dan nilai-nilai
Komponen-komponen Kes
  1. Permasalahan: peristiwa khusus atau rentetan peristiwa
  2. Konteks: latar belakang kes
  3. Huraian Lanjut: huraian tentang peristiwa
  4. Refleksi: analisis dan renungan kendiri
  5. Reaksi: komen dan pandangan daripada pihak-pihak yang berkenaan
Kegunaan Kes
  1. Pengajaran
  • Sebagai rujukan (precedent) untuk menyelesai masalah.
  • Digunakan dalam pengajaran yang melibatkan moral dan etika.
  • Menggalakkan guru pelatih berfikir sebagai guru terlatih
  • Memberi keyakinan kepada guru pelatih menangani cabaran
  1. Penulisan
  • Sebagai model untuk menulis kes-kes lain
  1. Penyelidikan
  • Sebagai bahan rujukan para penyelidikan pendidikan
  • Sebagai satu metodologi penulisan penyelidikan pendidikan
  1. Pembacaan
  • Sebagai sumber bacaan dan rujukan tambahan.
Fasa Pembelajaran Berasaskan Kes

Pembelajaran berasaskan kes boleh dibahagikan kepada tiga fasa utama seperti penulisan, penggunaan dan penyebaran.

No comments:

Post a Comment