Kurikulum Sains KBSM
KBSM mula diperkenalkan pada tahun 1989 oleh Pusat Perkembangan Kurikulum di Kementerian Pendidikan Malaysia berkesinambungan daripada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).KBSM penting untuk merealisasikan pembinaan insan yang berupaya membentuk rakyat Malaysia yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek mengikut Falsafah Pendidikan Negara. Kurikulum Sains KBSM bermatlamat untuk melahirkan murid yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam bidang sains dan teknologi dan mampu mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran ini berlandaskan sikap saintifik dan nilai murni untuk membuat keputusan dan penyelesaian masalah dalam kehidupan harian. Kurikulum Sains KBSM menggabungkan tiga pendekatan dalam proses pembelajaran dan pengajaran iaitu mengajar cara berfikir, mengajar untuk berfikir dan mengajar tentang berfikir .Kurikulum Sains yang dilaksanakan penting untuk membentuk warganegara kritis, kreatif dan berinovatif, dan dapat mengaplikasikan budaya sains dan teknologi untuk keperluan negara.
Kurikulum sains KBSM terdiri daripada mata pelajaran teras dan empat mata pelajaran elektif iaitu Biologi, Fizik, Kimia, dan Sains Tambahan . Bagi memastikan matlamat kurikulum Sains KBSM terlaksana, Pelan Akademik kurikulum Sains disusun atur dengan sukatan pembelajaran teratur yang menepati standard seperti NSES yang menggariskan matlamat, objektif, penekanan dan kandungan kurikulum yang harus dicapai oleh pelajar dalam sesuatu mata pelajaran mengikut skop dan urutan kandungan pembelajaran .Setiap sukatan pembelajaran yang mempunyai huraian sukatan pembelajaran yang terdiri daripada maklumat tentang matlamat dan objektif kurikulum, penerangan ringkas tentang kemahiran berfikir, kemahiran saintifik, sikap saintifik dan nilai murni, strategi pengajaran dan pembelajaran dan isi kandungan. Aktiviti pembelajaran dicadangkan untuk mencapai setiap objektif pembelajaran yang dihasratkan. Cadangan aktiviti pembelajaran mengutamakan pembelajaran yang mampu mendorong murid berfikir dan memperkembangkan minda mereka dalam proses pembelajaran konsep sains serta mengaplikasikan sains dan teknologi. Selain itu, rancangan kandungan khusus adalah sama dengan sukatan pembelajaran sekolah menengah. KBSM hanya memfokuskan kepada kurikulum sekolah menengah kerana kurikulum Sains KBSM tidak mempunyai kursus atau program pengajian seperti yang terdapat di peringkat pengajian tinggi . Buku teks ialah salah satu sumber tafsiran kandungan sukatan pelajaran yang dibuat bagi memudahkan guru dan pelajaran untuk membuat rujukan.
Kurikulum Sains KBSM dilaksanakan berdasarkan kerangka kurikulum yang berpandukan Tyler Rationale kerana Kurikulum Sains KBSM dibuat oleh Pusat Perkembangan Kurikulum di Kementerian Pelajaran Malaysia.Di dalam kurikulum Sains KBSM juga, terdapat beberapa jenis kurikulum iaitu kurikulum rasmi kerana ianya didokumentasikan dalam Kurikulum Pendidikan, kurikulum operasi yang dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mengikut jadual yang ditetapkan, kurikulum utama kerana mata pelajaran sains seperti mata pelajaran sains teras wajib diajar di semua sekolah menengah, kurikulum tersembunyi kerana melibatkan norma atau nilai melalui peniruan tingkah laku guru, peraturan sekolah dan budaya di sekolah.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ialah kurikulum menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) berdasarkan transformasi pendidikan yang dilaksanakan pada pelajar Tahun 1 bermula pada tahun 2011.Perubahan yang dilakukan kepada sukatan semua mata pelajaran, kaedah pengajaran dan pembelajaran serta mengurangkan beban pelajar dengan pembelajaran yang mengurangkan fokus kepada peperiksaan kepada pendidikan menyeluruh. Kurikulum yang diperkenalkan berbentuk modular iaitu kurikulum yang kandungannya diorganisasikan dan seterusnya disampaikan dalam bentuk bahagian atatu unit yang dinamakan modul.
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) akan mula dilaksanakan pada tahun 2014 menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) .Tujuan pelaksanaannya adalah sama dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) iaitu melakukan perubahan terhadap sukatan pada semua mata pelajaran, kaedah pengajaran dan pembelajaran serta mengurangkan beban pelajar dengan pembelajaran yang mengurangkan fokus kepada peperiksaan.
KBSM mula diperkenalkan pada tahun 1989 oleh Pusat Perkembangan Kurikulum di Kementerian Pendidikan Malaysia berkesinambungan daripada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).KBSM penting untuk merealisasikan pembinaan insan yang berupaya membentuk rakyat Malaysia yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek mengikut Falsafah Pendidikan Negara. Kurikulum Sains KBSM bermatlamat untuk melahirkan murid yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam bidang sains dan teknologi dan mampu mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran ini berlandaskan sikap saintifik dan nilai murni untuk membuat keputusan dan penyelesaian masalah dalam kehidupan harian. Kurikulum Sains KBSM menggabungkan tiga pendekatan dalam proses pembelajaran dan pengajaran iaitu mengajar cara berfikir, mengajar untuk berfikir dan mengajar tentang berfikir .Kurikulum Sains yang dilaksanakan penting untuk membentuk warganegara kritis, kreatif dan berinovatif, dan dapat mengaplikasikan budaya sains dan teknologi untuk keperluan negara.
Kurikulum sains KBSM terdiri daripada mata pelajaran teras dan empat mata pelajaran elektif iaitu Biologi, Fizik, Kimia, dan Sains Tambahan . Bagi memastikan matlamat kurikulum Sains KBSM terlaksana, Pelan Akademik kurikulum Sains disusun atur dengan sukatan pembelajaran teratur yang menepati standard seperti NSES yang menggariskan matlamat, objektif, penekanan dan kandungan kurikulum yang harus dicapai oleh pelajar dalam sesuatu mata pelajaran mengikut skop dan urutan kandungan pembelajaran .Setiap sukatan pembelajaran yang mempunyai huraian sukatan pembelajaran yang terdiri daripada maklumat tentang matlamat dan objektif kurikulum, penerangan ringkas tentang kemahiran berfikir, kemahiran saintifik, sikap saintifik dan nilai murni, strategi pengajaran dan pembelajaran dan isi kandungan. Aktiviti pembelajaran dicadangkan untuk mencapai setiap objektif pembelajaran yang dihasratkan. Cadangan aktiviti pembelajaran mengutamakan pembelajaran yang mampu mendorong murid berfikir dan memperkembangkan minda mereka dalam proses pembelajaran konsep sains serta mengaplikasikan sains dan teknologi. Selain itu, rancangan kandungan khusus adalah sama dengan sukatan pembelajaran sekolah menengah. KBSM hanya memfokuskan kepada kurikulum sekolah menengah kerana kurikulum Sains KBSM tidak mempunyai kursus atau program pengajian seperti yang terdapat di peringkat pengajian tinggi . Buku teks ialah salah satu sumber tafsiran kandungan sukatan pelajaran yang dibuat bagi memudahkan guru dan pelajaran untuk membuat rujukan.
Kurikulum Sains KBSM dilaksanakan berdasarkan kerangka kurikulum yang berpandukan Tyler Rationale kerana Kurikulum Sains KBSM dibuat oleh Pusat Perkembangan Kurikulum di Kementerian Pelajaran Malaysia.Di dalam kurikulum Sains KBSM juga, terdapat beberapa jenis kurikulum iaitu kurikulum rasmi kerana ianya didokumentasikan dalam Kurikulum Pendidikan, kurikulum operasi yang dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mengikut jadual yang ditetapkan, kurikulum utama kerana mata pelajaran sains seperti mata pelajaran sains teras wajib diajar di semua sekolah menengah, kurikulum tersembunyi kerana melibatkan norma atau nilai melalui peniruan tingkah laku guru, peraturan sekolah dan budaya di sekolah.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ialah kurikulum menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) berdasarkan transformasi pendidikan yang dilaksanakan pada pelajar Tahun 1 bermula pada tahun 2011.Perubahan yang dilakukan kepada sukatan semua mata pelajaran, kaedah pengajaran dan pembelajaran serta mengurangkan beban pelajar dengan pembelajaran yang mengurangkan fokus kepada peperiksaan kepada pendidikan menyeluruh. Kurikulum yang diperkenalkan berbentuk modular iaitu kurikulum yang kandungannya diorganisasikan dan seterusnya disampaikan dalam bentuk bahagian atatu unit yang dinamakan modul.
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) akan mula dilaksanakan pada tahun 2014 menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) .Tujuan pelaksanaannya adalah sama dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) iaitu melakukan perubahan terhadap sukatan pada semua mata pelajaran, kaedah pengajaran dan pembelajaran serta mengurangkan beban pelajar dengan pembelajaran yang mengurangkan fokus kepada peperiksaan.
No comments:
Post a Comment